onsdag den 8. august 2007

Den udeblevne jager

Det første spørgsmål er, hvorfor de tre fly, der foretog angrebene på WTC og Pentagon, ikke blev forhindret heri. Det er overraskende, fordi der er standard-procedurer for den slags. Normalt vil et fly, der afviger fra kursen, pr. radio blive beordret til at rette ind. Hvis flyet ikke gør det, eller hvis radiokontakt afbrydes, vil FFA ringe til NMCC og NORAD (National Military Command Center og National Military Aerospace Defense Command), der på mindre end 10 minutter vil have en jager oppe ved flyet. Den vil flyve ind foran flyet og vifte med vingerne. Flyet vil normalt besvare dette. Derefter flyver jageren ind mod den rette rute, og flyet følger efter. Det bruges ca. 100 gange om året.

Hvis flyet ikke følger med, kan jageren skyde foran flyet, tilkalde andre jagere og i nødsfald skyde flyet ned. Den 11. september ville det første fly være blevet standset, før det nåede New York, for ikke at tale om de to næste, hvis standard-proceduren var blevet fulgt.

Det første fly AA flight 11 lettede fra Boston kl. 7.59. Kl. 8.14 besvarede det ikke radioopkald, og signalgiver blev slået fra, det kunne være ka-pret. Kl. 8.20 ændrede det radikalt sin kurs, det var sandsynligvis kapret. Kl. 8.21 meddelte en fly-leder, at det afgjort var kapret. Kl. 8.28 satte det kurs mod New York, og kl. 8.46 fløj det ind i Nordtårnet i WTC.

Når flyet ikke blev opsøgt eller skudt ned, kunne man forestille sig, at der var fly-ledere, der sov, misforståelser, dårlig besked til militæret. Hvis dette var tilfældet, hviler der et meget tungt ansvar på de ansvarlige. Ikke desto mindre er ingen af disse blevet holdt ansvarlige. Det skulle ellers være helt nødvendigt for at forebygge andre, kommende angreb.

Det andet fly, UA flight 175, startede fra Boston kl. 8.14, da fly-lederne mente, det første fly kunne være kapret. Kontakten blev afbrudt, og det forlod sin kurs kl. 8.42, efter at man vidste, at det første fly var kapret. Kl. 8.43 gav fly-lederne besked til NORAD. Flyet kunne således være opsøgt eller skudt ned kl. 8.53. Dette skete ikke, og kl. 9.03 ramte flyet Sydtårnet i WTC.

Det tredje fly, AA flight 77, lettede kl. 8.20 - på et tidspunkt, hvor alle alarm-lamper burde være tændt hos FFA og NORAD. Kl. 9.35 fløj et fly over Pentagon og ramte kort efter vestfløjen. Heller ikke dette fly blev opsøgt eller skudt ned. Først da Pentagon var ramt, kom jagerne op.

Håndværker - colic-help - skateboard - Skateboard park