torsdag den 21. januar 2010

Bare et par ord om efteraaret

I går da jeg tog til udlandet for leverancer til runde min lille familie parti, blev jeg slået af den måde, hvorpå højden af efteråret havde besøgt så pludseligt. Det havde været at annoncere sig selv i flere uger, som mine billeder har forsøgt at indfange, men som regn flyttede ind, og jeg rejste til det mere beskyttede områder af byen mine øjne blev nærmest overfaldet af den orange, guld, og Scarlets af træer og buske .

Jeg skyndte mig af i rammerne af bilen, men ønskede så meget at drikke og være beruset med farven på det tidspunkt. Jeg synes, min svaghed er frådseri af skønhed, især de kortvarige sæsonbetonede skønhed. Greedy for hver visning, der ønsker at hamstre det i mit sind, som om det ikke var det manna, at det er ... ikke noget at blive holdt uden for oplevelse af den særlige dag.

Måske bladene var alle de lysere for den grå himmel og triste støvregn, der duggede ned. Bladene er hurtigt falder nu fra træerne, og jeg forventer, at vi snart vil blive mødt af novembers aspekt, som synes at være tidligt fremme i år.




Så fint som fotografering er, selv den mest professionelle kan ikke helt fange oplevelsen af et Midwestern, for ikke at nævne New England, falder farveskærm. Der er en vis efterklang, som i oktober atmosfæren temmelig shimmers med, at der er samlet op af den forstand, og ikke fanget på film. Måske er det ekstra lag af efteråret duft, kan jeg ikke sige, hvad der kommer i denne berusende bryg, men jeg ved det er derfor, så mange af os elsker efterår.


På en side bemærkning: Jeg kunne ikke lade være med at hente nogle sidste øjeblik mødre, der var på salg-mere for de blomstrer i det næste år, end for ethvert håb om at dette års haven. Intet accentuerer brast af træ farver som krysantemum, men intet rivaler dem, og mødre kan kun spille andenviolin ligegyldigt hvor hårdt de kappes om opmærksomhed. Træerne er fuldt Regal dronninger og divas i denne sæson, mens blot baggrund eller støtte spillere i andre tidspunkter af året.

Jeg elsker træer. Og efteråret er deres fineste time.